13 december 2018

Benoit Daridan AOC Cour-Cheverny Vieilles Vignes 2012

En weer een voor mij nieuwe monocépage erbij: de romorantin. Maar of ik vandaag de karakteristieken van deze druif ga proeven betwijfel ik. De wijn zelf komt uit 2012, ik denk dat ik eerder de karakteristieken van een belegen wijn ga proeven. Niet dat ik daar problemen mee heb, integendeel. Van origine komt deze druif uit de Bourgogne maar is nu exclusief in het Loire-gebied te vinden. Hij schijnt maar moeilijk rijp te worden dus flinke zuren zijn eerder regel dan uitzondering. Sinds 1993 heeft deze druif zijn eigen AOC, die van Cour-Cheverny. Cheverny zullen de meesten wel kennen als het kasteel van Kuifje. Bezoek het eens wanneer je een kastelentocht in het Loire-gebied maakt, vergeet er vooral niet de enorme meute jachthonden te bezichtigen (knijper op je neus!). Terug naar de wijn, alcohol is 12%, geen hout. Intens geel in het glas, helder. Het aroma van gedroogde bloemenhoning, boenwas. Droog, hoge zuren, lage smaakintensiteit, gedroogde bloemenhoning, citroen, korte afdronk. Serveer hem gerust op 18° Celsius, iets kouder dan dat en het beetje aroma en smaak dat-ie al heeft komt niet uit de verf. Interessant als oudere wijn, hoewel daarvoor eigenlijk nog te jong maar als "monocépage-studieobject" net niet geschikt. Verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.