15 december 2018

Azienda Agricola Al di là del Fiume IGT Emilia Bianco 'Fricandó' 2016

Ik ga gewoon nog even door met nieuwe monocépages, vandaag van de albana. Een van origine Italiaanse druif uit de regio Emilia-Romagna, veelal gebruikt voor het maken van zoete wijnen. Ik heb niet alleen een droge versie in m'n glas maar ook nog eens oranje, biodynamisch en vin naturel. Oranje/amber gekleurd, intensiteit 4 uit 5 (voor wit), helder. Overigens moest ik het laatste restje uit de fles zelf filtreren in verband met aanwezig depot. Niet te koud serveren, licht aromatisch, notig, lychee, gedroogd steenfruit, boenwas. Droog, hoge zuren, lage smaakintensiteit, gedroogde honing, notig, korte afdronk. Als oranje wijn schiet hij in mijn optiek zijn doel een beetje voorbij, of hij komt niet tot aan zijn doel eigenlijk. Oranje wijnen worden gemaakt met de intentie om meer smaak "in te bouwen" door middel van langere schilinweking en fermentatie en rijping inclusief de schilletjes, steeltjes en pitjes. De wijn is zeer correct en goed in balans, hou me ten goede, maar heel veel verschil met een "gewone" witte wijn proef ik bij dit exemplaar niet. Neemt niet weg dat-ie wel "anders" smaakt dan witte wijn. Een meer belegen smaak, wat minder vers fruit en de stroefheid van tannines die je bij rode wijn ervaart, zit er ook in. Misschien ligt het aan de druif zelf. Niet voor niets schrijft Jancis Robinson dat de druif vooral gebruikt wordt om zoete wijnen mee te maken bij gebrek aan voldoende smaak. Alcohol is 12,5%, rijping van drie maanden in amfora's, verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.