21 november 2018

Fasoli Gino DOC Soave 'La Corte del Pozzo' 2014

Eindelijk, na zes en een half jaar beschrijf ik pas m'n tweede monocépage van de druif garganega. In de wijnen van de DOC Soave, evenals die van de DOCG Soave Classico, moet-ie er voor minimaal 70 procent in zitten, vaak zijn het echter blends. Oogstjaar 2014 is best al oud voor een witte wijn om nu pas open te trekken, hopelijk heeft hij de tand des tijds doorstaan. Intens strogele kleur, 3 uit 5 voor witte wijn, helder. Gemiddeld aromatisch, gedroogde bloemenhoning, belegen. Vooral niet koud serveren, opgewarmd komen het aroma en de smaak pas los. In de mond droog, geen spoortje zoet, hoge zuren, speekselopwekkend, smaakintensiteit 2 uit 5, gedroogde bloemenhoning, citroen, amandel, mineralig, ziltig, korte afdronk. Ik hou wel van oudere witte wijnen, deze is eigenlijk nog niet eens oud genoeg naar mijn smaak. Langer opleggen kan dus, wellicht zal hij er nog iets gastronomischer door worden. Als je van fris en fruitig houdt moet je hem veel eerder openen. Van alle Soave wijnen die ik tot nu toe heb geproefd is deze wel degene met het meeste karakter maar doorgaans vind ik ze wat lafjes. Alcohol is 12,5%, geen hout, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.