16 november 2018

Emiliana Organic Vineyards DO Colchagua Valley Coyam 2011

Coyam. Mijn wijn. Niet dat ik hem heb gemaakt, die eer komt wijnmaker Álvaro Espinoza Durán toe. Niet dat ik hem verkoop, dat doet de Albert Heijn XL. Nee, deze wijn is mij op het lijf geschreven. Voor deze wijn kun je me 's nachts wakker maken. Vanaf oogstjaar 2008 heb ik ze allemaal "gespaard". Elk jaar kan ik m'n superlatieven weer loslaten, bijna clichématig. De vergelijking met een top Bordeaux Grand Cru Classé noem ik maar weer even. Het is toch bijzonder opmerkelijk dat ik ieder exemplaar daarmee kan vergelijken. Alsof ze in Chili, want daar komt deze wijn vandaan, maar één klimaat hebben met elk jaar hetzelfde aantal zon-uren. Alsof er geen enkele fluctuatie in zit, nooit eens een slecht jaar ertussen, al was het er maar eentje. Behalve biodynamisch boeren doen ze ook nog het nodige in de kelder. Geen enkel jaar is de blend van de verschillende druivenrassen nog hetzelfde geweest. Dit jaar bestaat hij uit 38% syrah, 31% carmenère, 19% merlot, 10% cabernet sauvignon, 1% mourvèdre en 1% malbec. Dan vraag je je af: "wat maakt die ene procent van een bepaalde druif nou nog uit?" Volgens Álvaro maakt dat dus wel degelijk uit en ik geloof 'm. Elk jaar weer dat gepuzzel om de perfecte blend te maken, speciaal voor mij. Wat een geluk dat de rest van de wereld er ook van mag genieten. In de neus een tikje belegen, hout, zondoorstoofd rijp zwart fruit, pruimen, kersen, bramen, leer, koffie, chocolade. In de aanzet een perfect gedoseerd zoetje gevolgd door fraaie zuren, goede balans, lekker bittertje in de finale, lange afdronk. Intense smaak, rijp zwart fruit, kersen, pruimen, bramen, hout, chocolade, leer, koffie. Wat een complexiteit. Het alcoholpercentage is met 14,5% best hoog maar is goed gebalanceerd. Dat geldt tevens voor het houtgebruik: dertien maanden rijping waarvan 80% in Frans en 20% in Amerikaans eiken. Ach ja, hoe kan het ook anders? Ook deze komt natuurlijk weer bij m'n aanraders.