27 november 2018

Domaine Fernand Engel AOC Alsace Grand Cru Altenberg de Bergheim Gewurztraminer 2011

Ik heb de neiging m'n mooiste wijnen net iets te lang te laten liggen. Niet te lang qua ouderingsproces, nee, die jaren rust kunnen ze best hebben. Ik bedoel het meer in de context van "het lekkerste voor het laatst bewaren". Ik worstel door m'n voorraad "goedkope" of kwalitatief mindere wijnen heen om uiteindelijk met alleen maar juweeltjes over te blijven. "Waarom heb je dan zoveel van die mindere wijnen in je collectie?" zul je je afvragen. Tja, dat is het gevolg van "koopdrang". Vroeger bezocht ik speelgoedwinkels en hobbyzaken en "moest" ik elk nieuw fighterjet-bouwpakket kopen, eerst in schaal 1:72, later in 1:48. De (her)kenners knikken nu instemmend. Die hobby ging uiteindelijk weer voorbij en laten we zeggen dat "wijn" m'n hobby van vandaag de dag is. Al (of pas) sinds 2008, dus dit jaar een decennium. Nog steeds ben ik reuze enthousiast maar lukraak kopen omdat het etiket me aanspreekt of omdat-ie "in de bonus" zit, doe ik al even niet meer. De gemiddelde flesprijs van m'n gehele voorraad (plusminus 150 flessen) zit rond de twintig euro. "Goed verhaal jôh, lekker kort!" Waar ik naar toe wil is het volgende: zo af en toe moet ik zo'n lang gekoesterde parel opentrekken. Gewoon op een doordeweekse werkdag, lekker egoïstisch in m'n eentje, omdat het kan. Vandaag dus. Dit exemplaar kocht ik in 2013 voor bijna zeventien euro bij de Jumbo maar hij is op verscheidene locaties verkrijgbaar, ook in de wijnspeciaalzaak. Het alcoholpercentage is 13%, geen hout. Intens geel-oranje van kleur, 4 op een schaal van 5 voor witte wijn. Eveneens intens geurend, mandarijn, abrikoos, perzik, lychee, oude kaas, botrytis(?). Hoe kan het ook anders: een intense smaak. Perzik, abrikoos, mandarijn, gedroogd steenfruit, lychee. Gezien het alcoholpercentage had ik eigenlijk een droge wijn verwacht maar hij is intens zoet, een beetje stroperig ook, de zuren blijven iets achter, klein bittertje in de finale. Ik krijg trek in een hartige tegenhanger qua spijs. Harde oude kaas, een pittig Aziatisch gerecht, spareribs, foie gras, het kan allemaal in mijn optiek. Ach ja, wie wat bewaart, heeft wat.