02 oktober 2018

Delicatezza Rosso

"Wijn" is de enige wens voor m'n verjaardag en ik laat de invulling daarvan volledig over aan de gever. Sommigen schieten in de stress, vrezen (terecht) dat ik hun gift kritisch onder de loep zal nemen en laten zich goed informeren, het liefst in de wijnspeciaalzaak. Anderen herinneren zich nog die ene fles in de voorraadkast die uit het kerstpakket van vorig jaar zat en doneren die onder het mom van "ik heb er geen verstand van hoor, is het wat?" Ik kijk naar het etiket, bedank beleefd de gulle gever en hou op dat moment m'n kaken stijf op elkaar maar in m'n hoofd vormen zich al de woorden en zinnen voor een vernietigend stukje. Het etiket schreeuwt "kerstpakketwijn!" en even googelen bevestigt mijn vermoeden. Alcohol is slechts 8,5%, geen vermelding van druivenras(sen), in het Duits de tekst "parelwijn uit de Europese Gemeenschap met toegevoegd koolzuur". Voor de zekerheid plaats ik de fles maar in de koelkast. Ik verwacht zoete meuk en kou maskeert de boel nog een beetje. Bij het inschenken licht pétillant, geen bubbels van formaat, van mousse is al helemaal geen sprake. Kleurintensiteit 1 uit 5 voor rode wijn, helder robijnrood. In de neus eigenlijk nog wel een verrassende associatie met "lieblich Spätburgunder", licht aards, aardbei, rozenbottel, rode grapefruit. Zonder voorkennis kan ik het aroma best waarderen. In de mond minuscule "lieve" koolzuurbelletjes, het verwachte zoetje is er, minder dan ik vreesde echter, behoorlijk veel zuren ook, het houdt elkaar in evenwicht, speekselopwekkend, geen tannines. Lage smaakintensiteit, cassis, aardbei, rode grapefruit, korte afdronk. Objectief gezien is het een aanfluiting, een belediging van wijn, dat dit wijn mag heten heeft puur met de wet te maken die zegt dat er gefermenteerde druiven zonder onnatuurlijke toevoegingen in moet zitten. Subjectief gezien snap ik dat mensen dit lekker kunnen vinden. Net zoals er mensen zijn die Cola en Red Bull lekker vinden, ik geef het toe, die drink ik zelf ook wel eens. Dit is limonadewijn, makkelijk te verteren, wellicht voor sommigen een noodzakelijke opstap naar kwaliteitswijn. Als je daar dan een kerstpakketwijn als deze voor nodig hebt, dan zij dat zo.