16 september 2018

Bodegas Castaño DO Yecla Hécula Monastrell 2016

Can I get a "whoop, whoop!" for Spike Huisman! Alweer heeft hij een topper naar de schappen van Albert Heijn gelokt. Ditmaal de Hécula van het gerenommeerde wijnhuis Bodegas Castaño. Een wijn die voorheen exclusief te vinden was in de wijnspeciaalzaak. Meerdere malen heb ik dit huis bejubeld voor wat ze kunnen en doen met de druif mourvèdre, in Spanje beter bekend als monastrell. Toen Spike nog voor de C1000 inkopen deed wist hij al de Solanera binnen te halen, ook een topwijn van hetzelfde huis, ongetwijfeld heeft hij het contact met deze producent warm gehouden. Daar kunnen u en ik nu van profiteren want uiteraard is ook de flesprijs gedaald met deze deal. Het zou mij verbazen als Spike geen wijnkoper van het jaar 2018 gaat worden. Zo niet, dan benoem ik hem bij deze. De Hécula heeft zes maanden houtopvoeding genoten, 80% in Amerikaans, 20% in Frans eiken, alcohol is 14%. Een ingetogen neus, rood fruit, zwart fruit, licht kruidig, zoethout. Dit komt allemaal terug in de smaak en zo heb ik het 't liefst. Het hout zeer fraai verweven in de wijn, een welkome aanvulling in plaats van een hinderlijke toevoeging. Elegant en ingetogen, mooie zuren, uitstekende balans, een enorm hoge doordrinkfactor zonder dat je als leek precies kunt aanwijzen waar 'm dat in zit. Het zit 'm dus in die balans. Voldoende smaak zonder dat-ie "over de top" gaat, zoet, zuur, bitter, elegantie, subtiliteit. Ik hou d'r van.