01 juli 2018

Vadin-Plateau Champagne Premier Cru Extra Brut 'Renaissance'

Max Verstappen wint z'n vierde race in z'n nog prille Formule 1 carrière. Uitgerekend op het circuit van Oostenrijk, tegenwoordig in eigendom van hetzelfde merk dat het Formule 1 team waar Max voor rijdt bezit; Red Bull. Maar geloof me, dit was geen doorgestoken kaart. In de Formule 1 worden geen cadeautjes gegeven. Na een wat teleurstellend begin van het seizoen met enkele dieptepunten is Max weer opgestaan, herboren zo u wilt. Ik zei dat ik elke keer iets 'feestelijks' zou openen wanneer Max weer een race wint, volgens mij kan ik maar beter een voorraadje gaan aanleggen want er zit ongetwijfeld nog meer in het vat. De overwinning van een herboren Max Verstappen vraagt om deze 'Renaissance'. Een monocépage van de pinot meunier, biodynamisch, alcohol is 12%, oogstjaar 2014 zit er voor 80% in, de rest is oogstjaar 2013. Bij het inschenken een fijne mousse, veel koolzuur, kleine bubbeltjes. In de neus gisttonen, toast, witbrood. In de mond droog met een heel klein zoetje, iets drogend op de tanden, strak en toch romig, mooie afdronk. Smaken van citroen, limoen, grapefruit, groene appel, gele appel, gisttonen. Koud uit de koelkast geeft hij nog niet alles prijs, laat hem maar even opwarmen in je glas voor een rijkere smaak. Prachtige Champagne, verkrijgbaar bij "Uit de Kelder van Floris" te Rotterdam.