24 juni 2018

Contessa Carola DOC Primitivo di Manduria Riserva 2013

Na het debacle van de Aldi Gigondas schonk ik deze Primitivo di Manduria in. Voor zover dat nog niet bekend is: de primitivo is gelijk aan de zinfandel die weer gelijk is aan de tribidrag. Alhoewel die laatste de officiële naam van de druif is, rubriceer ik hem onder de meest bekende naam wereldwijd: zinfandel. Deze wijn was een van de flessen uit de 'quartaaldoos' van Wijnwinkel De Proeftafel te Zeist. Ik heb me hierop geabonneerd en ontvang derhalve vier keer per jaar zes verschillende wijnen die aansluiten bij de behoefte van de avontuurlijke wijndrinker. Onbekende wijnen, zeldzame druivenrassen maar soms ook de wat bekendere icoon-wijnen die wellicht wat onderbelicht zijn. Zelden zit er een misser bij en eigenlijk zeer regelmatig zit er een wijn tussen die zo lekker is en zo goed geprijsd dat hij bij mijn aanraders terecht komt. Zo ook dit exemplaar. Op dezelfde avond proefden we nog een andere wijn waarbij ik vrijwel dezelfde proefnotitie opschreef maar die niet bij m'n aanraders zal verschijnen (proefnotitie volgt nog op Wijn-Blog). Het verschil zat 'm vooral in de balans. Bij deze Primitivo di Manduria was die nagenoeg perfect. In het glas donkerrood, oranje in de rand. Gemiddeld aromatisch, krenten, tutti-frutti, pruimedanten, walnoot, droppig, cacao, iets prikkelend hoog in de neus. In de aanzet een klein zoetje, mooie zuren, gemiddelde lengte van de afdronk. Hoge smaakintensiteit, rijpe zwarte kersen, pruimedanten, krenten. Ondanks de 15% komt hij niet alcoholisch over. Zoals gezegd: hij is nagenoeg perfect in balans, voldoende zuren, goede doordrinkbaarheidsfactor, spannend. Ongeveer twaalf maanden houtopvoeding, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.