13 mei 2018

Hidden Bench VQA Beamsville Bench Chardonnay 2013

Bij wijn uit Canada denk ik in eerste instantie aan icewine maar uiteraard wordt er ook droge wijn gemaakt. Die heb ik vandaag in m'n glas. Alcohol is 13% en er vond gedeeltelijke houtopvoeding plaats. Even opletten en notitieblokjes trekken: negen maanden opvoeding waarvan 43% in 'neutraal' eikenhout, wat dat dan ook mag betekenen, 28% in nieuw Frans eikenhout, 8% in tweedehands eikenhout, 13% in roestvrij staal en de overige 8% ging in een ei van cement. Dat noem ik nog eens diversiteit en toewijding! Als je zoveel moeite doet om de wijn te maken die je wenst te maken mag dat van mij gerust een paar euro per fles meer kosten. De grote vraag is dan natuurlijk of het te proeven is en of het van toegevoegde waarde is. In het glas redelijk intens geel gekleurd. Aroma van zonnebloemolie, mango, een likje vanille van het hout. In de mond droog, hoge zuren, licht ziltig, heerlijk mini-bittertje, sappig, speekselopwekkend, subtiele smaken van citroen, zonnebloemolie, zoute popcorn, vanille. Ik vind hem prachtig! Het aanwezige hout is schitterend gedoseerd, hij is elegant, subtiel en toch rijk en vol, enorm levendig voor een witte wijn uit 2013. Mooier dan menig Meursault. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak. Aanrader.