03 mei 2018

Bodegas Navalón DO Valdepeñas Anciano Gran Reserva 10 Años 2006

Ik zal eerst even melden wat er op de fraaie website en het etiket staat over deze wijn. Alcohol is 13%, een houtopvoeding van vierentwintig maanden in barriques van zowel Amerikaans als Frans eiken van verschillende toastings. De website ziet er gelikt uit. Mooie foto's, een stukje historie. Bij de distributeurs zie ik Baarsma staan, dan daalt mijn achting al een paar punten, ik weet niet waarom. Vervolgens ga ik proeven, de derde wijn in een reeks van verschillende oogstjaren en rijping. Bij de jongste vermoedde ik nog niets, bij de middelste had ik al mijn twijfels, bij deze weet ik het zeker: dit zijn fake-bulkwijnen! Houtopvoeding my ass! Hier is gewoon puur vanillemerg toegevoegd aan de most en dat is ook nog eens verboden als je althans het product wijn wilt noemen. Hoe langer de "wijn" heeft "gerijpt" hoe meer vanillemerg er aan is toegevoegd. Op die manier bedonderen we de domme consument wel even! En de category manager wine van supermarkt Deen en Coop, als die er al is, mag zich de ogen uit de kop schamen dat-ie dit zijn klanten durft voor te schotelen! Vanille is het enige dat ik ruik en proef, de wijn is dun, de afdronk is kort. Ik zou willen dat ik, net als Youp van 't Hek met Buckler, de power had om producten te doen laten verdwijnen. Ik ga het proberen: koop deze wijnen niet! Ze worden verkocht bij Deen en Coop... lekker laten staan! Wat een bocht.