13 april 2018

Vidal-Fleury AOC Côtes du Rhône 2013

Openen in 2020 staat er in m'n Excel-sheet. Ik ben weer eens ongeduldig. In het glas helder, rood tot magenta gekleurd, intensiteit 3 uit 5. In de neus een stalletje, licht kruidig, rode bessen, zure kersen, rabarber. De smaak bevestigt wat ik ruik: droog, hoge zuren, rode bessen, zure kersen, rabarber, iets drogende tannines (2 uit 5), gemiddelde smaakintensiteit, korte afdronk. Met een alcoholpercentage van 14% had ik eigenlijk wel een dikke wijn verwacht maar dat valt wat tegen, of mee. Even wachten... niet te vroeg oordelen. Na een uur komt er een licht aardse toon in de afdronk en dan heb je me! Daar houd ik van. Weer twee uur later zitten er opeens zoete kersen bij. Lekkere ontwikkeling in het glas. Nochtans had dit exemplaar gerust nog minimaal een jaar of vijf in de kelder mogen blijven liggen. Maar ja, achteraf praten is makkelijk. Druivenrassen grenache 65%, syrah 20%, mourvèdre 10%, carignan 5% en overig 5%, RVS en/of beton voor 70% van de wijn, de rest mocht in grote houten foeders. Qua houtopvoeding is hij mooi gebalanceerd. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.