25 april 2018

Popov Winery WCGO Tikveš Vranec Smolnik 2015

AOC, DO, DOCa, DOC, DOCG, DAC, BOB... allemaal afkortingen van appellaties die in verschillende landen worden gehanteerd. Deze WCGO had ik nog nooit gezien, Wine with Controlled and Garantied Origin, klinkt alleen niet echt Oost-Europees, binnenkort m'n kennis van wijnen uit de Balkan maar eens gaan bijspijkeren. De wijn komt uit Macedonië alwaar de druif vranec wordt genoemd, in de druifbijbel Wine Grapes genoteerd als vranac. Alcohol is 12,5%, drie maanden 'contact met eikenhout' zoals dat vermeld staat op het etiket. Dat kan dus best betekenen dat er bijvoorbeeld eikenhouten balken hebben gehangen of gemonteerd zijn geweest binnenin een tank van roestvrij staal. Het is toegestaan, zelfs in Frankrijk, en eerlijkheid hierover op het etiket juich ik alleen maar toe. Bij dit exemplaar moet je nog een beetje tussen de regels door lezen maar ze liegen er in ieder geval niet over. Diep magenta tot paars gekleurd, intensiteit 3 uit 5. Flink geurend, viooltjes, rijp rood fruit, kersen, bessen, beetje zwart gemalen peper, van het houtgebruik ruik je in ieder geval niets. In de mond een fruitig zoetje gevolgd door vrij hoge zuren, nu proef ik het hout vrijwel meteen, heel aangenaam klein bittertje in de langer dan gemiddelde afdronk, erg sappig, speekselopwekkend, nauwelijks tannines. Intense smaken van rijpe rode kersen en bessen, hintje vanille. Veel fruit, ondanks een wat lager alcoholpercentage komt de wijn toch redelijk stevig en vol over, zeer goede balans, uitstekende doordrinker en ik zet 'm daarom bij mijn aanraders. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.