26 maart 2018

Zagreus Winery Assenovgrad Premium Reserve Mavrud 2012

Wat heeft zuurstof toch een enorme invloed op wijn. In sommige gevallen negatief maar in veel gevallen positief. Wanneer ik van deze wijn binnen de tien minuten een proefnotitie had moeten schrijven, dan zou hij niet goed uit de verf zijn gekomen. De tweede slok slechts een kwartier later gaf een totaal ander en veel beter beeld. In eerste instantie kwam de wijn zowel in het aroma als in de smaak wat zuur op me over. Het kwartiertje wachten bracht me opeens een licht zoetje alsmede rijp zwart fruit. Het aroma begon met zure kersen, rode bessen en rabarber. In tweede instantie ruik ik krenten, zwarte pruimen, tutti-frutti. In de mond hoge zuren, drogende tannines, rode bessen, rode kersen. Maar de tweede slok geeft me een zoetje, jammy, zwart fruit, krenten, zwarte pruimen, rijpe zwarte kersen, tutti-frutti, vijgen, walnoot. Een hoge smaakintensiteit, sappig, rond, het hout mooie verweven in de wijn, wel nog iets drogend op de tanden. Alcohol is 13,5%, twaalf maanden opvoeding in barriques van Bulgaars eikenhout (ik wist niet dat 't bestond). Eén van de redenen dat ik niet meer zo vaak een grote proeverij bezoek is dat ik geen goed beeld kan krijgen van een wijn wanneer ik daarmee moet speed daten. Ik zit veel liever thuis in m'n vertrouwde omgeving met m'n eigen vertrouwde geurtjes met in m'n favoriete proefglas een wijn waarmee ik in alle rust "het gesprek kan aangaan". En desnoods zetten we dat gesprek de volgende dag voort, indien mogelijk en nodig zelfs nog een derde dag. Ik ben blij dat deze wijn zich al na een kwartier openstelde. Verkrijgbaar bij De Proeftafel te Zeist.