22 maart 2018

Casa Vinicola Bosco-Malera Vini dei Cardinali DOCG Amarone della Valpolicella 2013

Momenteel volg ik een opfriscursus Italië op de Wijnacademie. De laatste avond in april zal in het teken staan van Amarone della Valpolicella. In 2010 "promoveerde" Amarone della Valpolicella van DOC naar DOCG. De reële productiekosten van een degelijke Amarone zouden volgens Fred Nijhuis rond de zestien euro moeten liggen. Echt dure exemplaren heb ik tot op heden nog niet geproefd en beschreven op Wijn-Blog. Ook die van vandaag niet. Op voorhand weet je dat een Amarone van net geen tientje bij de Aldi niets kan zijn maar toch wint mijn nieuwsgierigheid het van de ratio. Alcohol is 14,5%, een blend van de druivenrassen corvina, rondinella en molinara, houtrijping. In het glas helder, fel rood, kleurintensiteit 2 uit 5. Licht aromatisch, rood fruit, beetje aards. Droog, hoge zuren, niet alcoholisch, smaakintensiteit 2 uit 5, dunnetjes, korte afdronk. Rood fruit, bessen, kersen, klein beetje mokka, heel licht aards. Hij heeft iets weg van Pinot Noir. Nu hou ik enorm van Pinot Noir dus ik kan deze wijn best waarderen wanneer ik niet zou weten wat ik in m'n glas heb. Dat weet ik echter wel. Voor een Amarone della Valpolicella is hij a-typisch. Weinig kleur, weinig geur, weinig smaak, weinig lengte... weinig geld. Ik hoop in april de benchmarks van goede Amarone te kunnen proeven.