21 december 2017

Graffetta DOC Sicilia Grillo 2015

Niets zo wispelturig als de mens, dat geldt zeker voor mij. In eerste instantie vond ik dat hout wijn lekkerder of specialer maakte. Vervolgens herkende ik de truukjes die men ermee uithaalde of vond ik het regelmatig overdreven en kreeg ik daardoor een afkeur van hout in wijn. Daarna mocht het van mij alleen wanneer het daadwerkelijk iets toevoegde en indien het perfect gedoseerd was. Dat laatste geldt overigens vanaf nu altijd wel maar zo af en toe snak ik nog naar een vet geëikte Chardonnay. Ik prepareer een goed gekruid kipfiletje en check in m'n Excel-sheet of ik nog een houtige Chardonnay bezit. Hmm... alleen een Chablis Premier Cru. Veel te jong en die open ik liever in gezelschap in plaats van in m'n eentje op een doordeweekse werkdag. Ik heb wel nog deze Grillo die heeft mogen rijpen in acaciahout, hoelang staat er niet bij, alcohol is 13,5%. Tot nu toe zijn de wijnen van het druivenras grillo me altijd nog bevallen. In de neus kruidig, vol, rijp tropisch fruit, Golden Delicious, fris. In de aanzet een aangenaam fruitig zoetje, lekker hoge zuren, speekselopwekkend. Vrij intense smaken van rijp tropisch fruit, kruiden, Golden Delicious, citrusfruit, het hout duidelijk aanwezig maar eigenlijk precies zoals ik het hebben wil nu. Hij sluit perfect aan bij m'n kippetje. Verse(re) exemplaren zijn verkrijgbaar bij De Proeftafel te Zeist.