14 december 2017

Château Le Sartre AOC Pessac-Léognan 'le S du Sartre' 2011

Ik lees net dat wijnmagnaat Bernard Magrez Château Le Sartre heeft opgekocht en herinner me dat ik daarvan nog een wijn heb liggen in m'n kelder. Alcohol is 13%, vijf maanden houtrust in barriques, nieuw tot derdejaars qua leeftijd, druivenrassen cabernet sauvignon 60% en merlot 40%. Een 'Bordeaux-achtige' neus en dan bedoel ik de Cru Classé's en dan bedoel ik dat ook nog eens positief. Klassiek houtgebruik het eerste dat opvalt, kruidig, rijp fruit, zowel rood als zwart, fris, rozenbottel. Een prachtig mondgevoel, zacht, klein zoetje, mooie zuren, heerlijke bitters, sappig. Een pepertje, rijp rood en zwart fruit, hout, koffie, leer, licht aards in de finale. Complex, verfijnd, meer dan gemiddelde lengte in de afdronk, hele goede balans. Ik vind hem 'cru-waardig'.