26 november 2017

Château Tour Canon AOC Canon Fronsac 2011

Het etiket lokte me toen ik deze in de winkel zag staan. Enigszins een Château Latour wannabe constateerde ik toen ik het schap naderde. Iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt (in die toren) zou dit zomaar als de real deal kunnen beschouwen. Uiteraard doorzag ik het foefje maar ik was toch wel nieuwsgierig hoe dit dan zou smaken want zelfs voor een supermarktwijn had dit exemplaar een redelijk stevig prijskaartje. Het is een blend van de druivenrassen cabernet franc, cabernet sauvignon en merlot van stokken met een minimale leeftijd van twintig jaar, alcohol is 13%, geen vermelding van houtopvoeding. Een zwoele, warme neus van rijp zwart fruit, zoete kers, pruimedanten, krenten, tutti-frutti, hij doet zelfs een beetje Ruby Port-achtig aan. Geen zoet in de mond echter, wel extreem hoge zuren, daardoor totaal uit balans. Het fruit is wel rijp en zwart, de tannines rond (2 uit 5), de smaak is best OK maar de zuren maken hem zonder maaltijd lastig te verteren. Hier moet echt een flink gezouten stuk rood vlees bij, jammer dat m'n avondeten er al in zit anders had ik dat kunnen uitproberen. Overigens proef ik wel dat er houtopvoeding heeft plaatsgevonden.