01 oktober 2017

Vino de Pago Dehesa del Carrizal Montes de Toledo 'MV' 2011

Na de eerste overwinning in de nog prille Formule 1 carrière van Max Verstappen in Spanje 2016, had ik me voorgenomen om het exemplaar van vandaag te openen bij zijn eerstvolgende zege. Aanvankelijk kocht ik deze wijn, met pontificaal 'MV' op het etiket, omdat ik er een woordspeling in zag in combinatie met de wijntitel Magister Vini, Max Verstappen zat nog niet eens in de Formule 1 op het moment van aanschaf. Later kregen de initialen M.V. voor mij een andere betekenis. Het is zover! Max heeft z'n tweede victorie te pakken in een jaar dat het hem allemaal een beetje tegenzit. Nota Bene een dag na zijn verjaardag pakt hij de winst in de Grand Prix van Maleisië. Mooi cadeautje, de fles mag open! In de blend zitten de druivenrassen cabernet sauvignon, syrah, merlot en tempranillo, alcohol is 15%, acht tot tien maanden in Frans eikenhout in een mix van nieuw tot vierdejaars qua leeftijd. Diep magenta tot paars in het glas, intensiteit 3 uit 5. Bij de eerste snuif lijkt de wijn nog wat gesloten, flink walsen en er komt een mooi aroma opzetten. Ingetogen rijp zwart fruit, licht hout, goed geïntegreerd, heel licht aards. In de mond mooie hoge zuren, stevige en rauwe tannines (3 uit 5), tikje alcoholisch, lange afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, zwart fruit, het hout lichtjes te proeven, het is echt mooi verweven met de wijn, heerlijk licht aardse toon in de afdronk. Zo dominant als Max was in de race, zo elegant, subtiel en ingetogen is de wijn. Juist dat maakt hem voor mij een genot en dan heb ik het weer over de wijn. Hele goede balans, verlangend naar elke volgende slok, zo hoort wijn te zijn. Inmiddels niet meer in het assortiment van Wine In Black maar wat mij betreft wel een aanrader. Dulcis Victoria gustavit.