21 september 2017

Vinovalie Les Virtuoses AOP Fronton Comte de Négret 2011

Ik blijf nog even in de Sud-Ouest van Frankrijk en alweer mag ik mezelf een nieuwe monocépage inschenken. De druif négrette moet minimaal voor 70% aanwezig zijn in de wijnen van de AOC Fronton, in dit exemplaar zit hij er voor de volle 100% in. Alcohol is 13,5%, houtopvoeding van een jaar in nieuw Frans eiken. Op de stille spiegel een heerlijk stalletje, lekker boers, hout, kruidig, rijp zwart fruit, viooltjes. Zacht in de mond, klein zoetje in de aanzet, voldoende zuren, hout, kruidig, rijp zwart fruit, sappig, droppig, tannines 3 uit 5, hoge smaakintensiteit, lange afdronk. De AOC Fronton wordt ook wel eens de "Beaujolais van Toulouse" genoemd; die vergelijking zie ik voor dit exemplaar niet helemaal. Zonder houtopvoeding en in z'n jonge jaren wellicht maar als ik deze wijn al ergens mee zou moeten vergelijken dan toch eerder met een Cabernet Sauvignon uit Napa Valley. Hij heeft datzelfde rijpe, zwoele karakter. Ik heb er geen spijt van dat ik deze wijn heb gekocht of met de Franse (kwink)slag: "Non, je négrette rien".