20 augustus 2017

Bodegas Santo Domingo Casa Amada DO Valle de Colchagua Reserva Viognier 2016

Wetenschappers weten dit al heel lang: proeven doe je ook met je ogen en je psyche. Blauwe wijn ziet er niet smakelijk uit bijvoorbeeld. In de supermarkt worden wijnen gekozen op basis van het etiket. Voor mij persoonlijk speelt de vorm en zwaarte van de fles een rol. Ik ben geneigd eerder een wijn te kiezen wanneer deze in een Bourgogne-fles zit, niet de slanke, strakke fles maar die met de dikke buik. De wijn van vandaag zit in zo'n fles, daarmee is het eerste puntje alweer gescoord. Natuurlijk gaat het om de inhoud dus die ga ik eens even aan de tand voelen. Een alcoholpercentage van 14% maar liefst, dikke, trage tranen in het glas zijn daarvan een gevolg. De kleur is strogeel tot goudgeel met een hele lichte groene reflectie. In de neus bloemig, kruidig, zonnebloemolie, katoen. Blind proevend zou ik zeggen dat er chenin blanc in m'n glas zit maar het is toch echt 100% viognier. Houtopvoeding vond plaats voor slechts 10% van de wijn voor een periode van vier maanden in Frans eiken, in het aroma vind ik dit pas terug wanneer de wijn is opgewarmd in het glas. Mooie neus. In de mond fris, een klein zoetje, hoge zuren, vettig, meer rond dan strak, vol, licht ziltig, lekker bittertje in de afdronk. Het hout is pas te proeven na opwarming, de alcohol daarentegen meteen. Kenmerken van de Rhône-viognier hoef je niet te zoeken, dit is een compleet andere stijl. Ook qua smaak lijkt dit eerder op chenin blanc dan op viognier. Daar is op zich niets mis mee want ik hou wel van chenin blanc maar daarmee voldoet-ie niet aan mijn verwachtingspatroon. Zonnebloemolie, maïs, floraal, lange afdronk. Wanneer je een viognier-liefhebber bent kom je wellicht bedrogen uit maar wanneer je van lekkere wijn houdt niet. Hij is namelijk gewoon lekker en ook nog eens gastronomisch inzetbaar. Sint-Jakobsschelpen met een of ander passend schuimpje lijkt me een prima combi. Of iets met rivierkreeftjes, garnalen, langoustines... het water loopt me al in de mond. Deze wijn is verkrijgbaar bij de Mitra.