01 juni 2017

Conte di Campiano DOC Primitivo di Manduria 2015

Bij de eerste snuif ruik ik het of liever, ruik ik het niet: deze wijn moet in een karaf overgeklotst worden om hem te openen. Bovendien doe ik 'm ook nog eens een uurtje in de koelkast om hem terug te koelen. Maximaal vijftien graden moet-ie zijn wanneer je hem je glas inschenkt op een zomerse dag als deze. De fles is enorm zwaar en van dik glas vervaardigd. Alcohol is 14,5% en houtopvoeding vond plaats in groot hout, vier tot zes maanden lang. De druif primitivo is dezelfde als de zinfandel die weer officieel te boek staat als tribidrag maar die laatste kent vrijwel niemand dus ik rubriceer hem als zinfandel. Bij de eerste flinke snuif wordt het bovenste gedeelte van m'n neusholte geprikkeld, een gevolg van het hoge alcoholpercentage? Na terugkoeling is dat effect minder. Ietwat neutraal in de neus, heel licht aards, floraal, rijpe zwarte kers, jammy. In de mond een behoorlijk aanwezig zoetje gelukkig snel gevolgd door hoge zuren, nog wat stroeve tannines (4 uit 5), lekker bittertje in de afdronk. Intense smaak van vooral rijpe, zwarte kersen, enorm sappig. Gevaarlijk doordrinkbaar. Op vijftien graden is hij ook in de zomer goed te drinken maar dit is eerder een typische 'Decemberwijn'. Hertenbiefstuk in wildsaus is het eerste gerecht dat bij me opkomt. Deze Conte di Campiano DOC Primitivo di Manduria 2015 is te verkrijgen bij Casa Del Vino te Amsterdam.