29 mei 2017

Jacob's Creek South Eastern Australia Classic Unoaked Chardonnay 2015

Unoaked, ongeeïkt. In het Engels dekt het precies de lading, in het Nederlands is het woordgrapje een extra bonus. Ik hou d'r van, woordgrapjes. Ook hou ik best van 'vette' Chardonnay maar ongeëikte moet kunnen op z'n tijd. In eerste instantie denk ik dan aan Chablis maar het gebeurt in zoveel meer wijngebieden. Over het algemeen ben ik een groot voorstander van zo min mogelijk of in ieder geval gebalanceerd houtgebruik maar dat is natuurlijk een enorme open deur. De wijn van vandaag heeft een alcoholpercentage van 13,2% en is verkrijgbaar bij onder meer de Albert Heijn. In het glas vrij intens strogeel met wat groene reflecties. Licht aromatisch, zonnebloem, maïs, zoute popcorn. In de mond behoorlijk wat bitters, hoge zuren, ziltig, subtiele smaken van zonnebloem, limoen, grapefruit, citroen. Ik constateer regelmatig dat m'n witte wijnen minder fruitig zijn op een 'worteldag' en de ziltigheid de overhand heeft. Op zich niet zo erg want gecombineerd met Picollini, een Belgische droge worst smaakt de wijn helemaal niet verkeerd.