01 mei 2017

Bodega Alvear Palacio Quemado DO Ribera del Guadiana Tempranillo 2014

Op de stille spiegel redelijk aanwezig hout, na het walsen verdwijnt dit de wijn in. Frisse neus, jong, rood fruit, bessen, kers, wat snoepig (Haribo Primavera), stophoest. In de mond een zoetje, mooie hoge zuren, heel lekker bittertje, kruidig, hout mooi verweven met de wijn, heerlijke aardse toon in de afdronk. Wauw, wat een aparte smaak! Voor het eerst dat ik brandnetel proef in een wijn! Beetje peterselie ook nog, een groen randje maar zeer aangenaam. Verder nog rood tot zwart fruit, het houtgebruik ook evident maar niet storend. Wanneer de fles twee uur open staat gaat het fruit de boventoon voeren. Alcohol is 13,5%, fermentatie en vier maanden rust in nieuw Frans en Amerikaans eikenhout. Ik ben blij verrast door deze wijn en dat ben ik niet vaak meer. Wanneer je veel proeft dan sluipt het wijnsnobisme er langzaamaan in. Veel degelijke, correcte en gewoon lekkere wijnen krijgen dan al snel het predicaat "dertien in een dozijn" maar dat is niet terecht, althans niet altijd. Dat komt puur omdat ik verwend ben en graag verrast wil worden. Ik wil bij elke wijn die ik proef de WoW!-factor ervaren maar dat is natuurlijk een utopie. Bij deze wijn is die Wow!-factor echter wel degelijk aanwezig. Verkrijgbaar bij Okhuysen.