04 april 2017

Chevaliers de l'Ordre Saint-Émilion Grand Cru 2007

Verbazing wanneer de kurk van Château Laroque blijkt te zijn, een Saint-Émilion Grand Cru Classé. Voor zover ik weet hebben deze wijnhuizen geen connecties maar ik kan me vergissen. Een eerste snuif in het glas vertelt me dat er houtopvoeding plaatsgevonden heeft, twaalf maanden in totaal. Gebruikte druivenrassen merlot, cabernet sauvignon en cabernet franc waarbij de merlot overheerst, alcohol is 13%. Het duurt even voordat de wijn opent. Het fruitige is er wel van af, alleen nog tertiaire tonen ruik ik. Licht kruidig, beetje animaal. Droog in de mond, drogend ook, hoge zuren, dunnetjes, lage smaakintensiteit. Het hout overheerst de smaak, het fruit is ver te zoeken. Ik vrees dat deze wijn z'n beste tijd achter zich heeft liggen. Als dit inderdaad een Grand Cru Classé zou moeten zijn dan kan ik me goed indenken dat Château Laroque gekozen heeft om hem te downgraden maar dat is puur speculatie van mijn kant.