13 januari 2017

Emiliana Organic Vineyards DO Colchagua Valley Coyam 2012

Een van m'n favoriete wijnen. Ik had een 'verticaaltje' bij elkaar gespaard van 2008 tot en met 2012. De 2008 is inmiddels op en van de 2012 had ik er twee dus vandaag kan ik deze openen zonder m'n reeks nog verder op te breken. Intens diep purperen kleur. In de neus hout, klassiek, lijkt een beetje op een Grand Cru Classé uit de Bordeaux, zondoorstoofd zwart fruit, fris, rozenbotteljam, kers, pruim. In de aanzet een zoetje, zacht mondgevoel, rijpe tannines (2 uit 5), enorm sappig, speekselopwekkend, cassis, kers, pruim, koffie, mooie zuren, lekker bitter, hout goed geïntegreerd, lange afdronk. Net als de 2008 komt ook deze 2012 weer bij m'n aanraders. Dit is 'mijn' wijn, met deze wijn kun je me altijd blij maken. De aparte blend bestaat dit jaar uit de druivenrassen syrah 39%, carmenère 32%, merlot 17%, cabernet sauvignon 9%, mourvèdre 2% en malbec 1%, alcohol is 14,9%, dertien maanden houtrust waarvan 80% in Frans, de rest in Amerikaans eiken. Topwijn. Verkrijgbaar bij de Albert Heijn XL.