21 januari 2017

Château Desmirail AOC Margaux 2005 'Grand Cru Classé en 1855'

Dieprode kleur, baksteen in de rand. Typische Bordeaux-neus uit een topjaar, hout, licht kruidig, tijm, jammy zondoorstoofd zwart fruit, frisheid, salmiak, stophoest, droppig, rozenbottel. Tijdens m'n vooropleiding naar de Wijnacademie had ik het geluk een docent te hebben met een voorliefde voor Bourgogne, Nicholas Hartley van het Wijninstituut. Daardoor liep dat gedeelte van Frankrijk voor op de rest en dan met name op Bordeaux. Het schijnt dat Bourgogne moeilijker te 'begrijpen' is dan Bordeaux maar bij mij was dat lange tijd andersom. Het heeft even geduurd maar ook Bordeaux 'begrijp' ik inmiddels. En ik zie nu in dat het inderdaad makkelijker is dan Bourgogne. Daarvoor moet je wel wegblijven van de exemplaren die minder kosten dan pakweg zo'n twintig euro. Bordeaux uit de supermarkt onder de tien euro? Lekker laten staan. Nu hoef je niet meteen alleen maar Grand Cru Classé's in te gaan slaan maar begin bijvoorbeeld eens met een Cru Bourgeois uit een goed jaar. Recente topjaren uit de Bordeaux zijn 2005, 2009, 2010 en 2015. Vooral de 2010 is in mijn ogen het meest geschikt voor vele jaren opleg mocht je dat geduld kunnen opbrengen. Terug naar de Margaux. Voldoende zuren, aangenaam bitter, zoetje in de aanzet, rijp zwart fruit, koffie, leer, redelijk tannineus (3 uit 5), tikje drogend, droppig, middellange afdronk. Tot een jaar in Frans eiken waarvan 30% nieuw, 61% cabernet sauvignon en 39% merlot, alcohol is 13%. Klassiek, typisch Bordeaux.