14 november 2016

Bellingham Homestead WO Stellenbosch Pinotage 2015

Pinotage is nou niet de eerste druif die bij me opkomt wanneer ik zin heb in een lekker 'wijntje'. Ik drink er ook te weinig van en met te grote tussenpozen om ze echt met elkander te kunnen vergelijken. Wijnen van het huis Bellingham ken ik wel en die staan goed aangeschreven maar Pinotage heb ik nog nooit van ze geproefd. Laat ik daar dan maar eens verandering in aanbrengen. Expressief in de neus, het aroma stuift het glas uit. Sigaar, cederhout, koffie, rokerig, zure kers. Een zalvend zacht mondgevoel, heel rond, zoetje in de aanzet gevolgd door hoge zuren, nog wat rauwe tannines, licht drogend, zwart fruit, bramen, bessen, rokerig, houtskool, cederhout. Alcohol is 14%, elf maanden lagering in tweede- en derdejaars Frans eikenhout. Aparte smaak, een beetje funky, je moet ervan houden. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.