20 september 2016

Château Thivin AOC Beaujolais Blanc Clos de Rochebonne 2015

Château Thivin. Hun Brouilly van 2015 is subliem! Ook proefde ik hun Côte de Brouilly "Les Sept Vignes". Toen al zo'n vijf jaar oud maar nochtans te vroeg geopend. De potentie was echter goed te proeven en inmiddels heb ik daarvan wat meer flessen ingeslagen. Nu proef ik hun Beaujolais Blanc, 100% chardonnay. Alcohol is 14%, acht maanden houtrijping in barriques van een tot tien jaar oud. Een redelijk intens gele kleur in het glas. In de neus vanille (van het hout), boterbloem, een flinke dot tropisch fruit. In de mond een zoetje, vettig, botertje, vanille, ananas, mango, een klein bittertje. In eerste instantie schrikt de hoeveelheid hout me wat af, zeker wanneer de wijn koud uit de koelkast komt. Later warmt hij wat meer op en wordt de balans beter. Toch vind ik de dosis hout nog iets te hoog om de wijn zomaar te drinken. Beter is het om te koken naar deze wijn. Mooie vette zalm in een rijke saus erbij en hij zal helemaal tot z'n recht komen. Zelf proberen? Hij is verkrijgbaar bij Wijnboetiek Het Gouden Glas in Utrecht. Ook voor andere wijnen van Château Thivin kun je daar terecht.