04 juli 2016

Maison Castel IGP Pays d'Oc Merlot 2015

Wanneer ik het niet ook opgezocht zou hebben dan had ik het in ieder geval goed geroken en geproefd. Een 'gevalletje' thermovinificatie, althans gedeeltelijk maar voldoende om z'n stempel te drukken. Het typische Beaujolais Nouveau-achtig aroma en dito -smaak van perendrups. Geen enkel probleem mee voor het produceren van een ronde, zachte en toegankelijke wijn, een allemansvriend. Het berooft hem echter van typiciteit, druif-eigen karaktertrekken en herkomst. Wijn op deze manier gemaakt, van welke druif dan ook, smaakt vrijwel altijd identiek. En dat vind ik jammer. Alcohol is 12,5%, geen hout. In het glas een vrij donkere purperen kleur. In de neus perendrups, kers, rozenbottel, pruim, best heel fruitig. In de mond een zoetje, lage zuren, jammy, milky, perendrups, rijpe kers, kirsch, cassis, heel rond, laag in de tannines, lekker bittertje in de finale. "It grows on you" naarmate je er meer van drinkt, zelfs in mijn geval. En dat voor een Merlot, het moet niet gekker worden. Het zal vast komen doordat ik wijn uit de Beaujolais altijd een warm hart heb toegedragen. Maar ja, dit is geen Beaujolais. Dit komt uit de Languedoc-Roussillon. Maar dat proef je dus niet. Geen garrigue, geen kruidigheid, geen alcoholbommetje. Desalniettemin zal deze wijn een groot publiek aanspreken, een allemansvriend. Te koop bij de 'mensenvriend', 's lands grootste grutter Albert Heijn.