28 juli 2016

Château de Saint Cosme AOC Côte-Rôtie 2004

Ik liet me recentelijk nog ontvallen dat ik wel weer eens wat meer Syrah zou willen proeven. De druif en de wijn waarmee bij mij alles in 2008 is begonnen. M'n eerste (bewuste) slok en het daarop volgende volledige glas wijn bevatte Australische Shiraz. Heel toegankelijk, een klein zoetje en m'n eerste (onbewuste) stap in de wijnwereld was gezet (met dank aan Rob). Bij het opzoeken van de specs van de wijn van vandaag slaat heel even mijn hart over; serine. Een voor mij nieuw druivenras? Helaas. Een blik in de 'druifbijbel' Wine Grapes leert me dat het een ouderwetse naam is voor syrah. Iets dat ik natuurlijk had kunnen weten want: Côte-Rôtie. De appellation staat overigens ook tot maximaal 20% van de witte druif viognier toe. Vijftien maanden houtrust in Frans eiken waarvan de helft nieuw, alcohol is 13,5%. In het glas helder, scharlakenrood met een oranje tint in de rand. In de neus vrij expressief, fris, zwart fruit, koffie, droppig. In de mond zalvend zacht, klein zoetje in de aanzet, zwart fruit, zuren iets aan de lage kant, droppig, hoge smaakintensiteit. Wellicht al iets over de top maar bijzonder lekker en hij doorstond de uitdaging met een kerrie-ovenschotel met glans.