24 juni 2016

Franks Smulders Wijneducatie: the best of Spain



De oproep voor het bijwonen van een try-out cursus over Spanje en Spaanse wijn kwam tot me via Facebook. Voor een gereduceerde prijs, gehouden op drie volle zondagen door niemand minder dan Master of Wine Frank Smulders. Dat sprak me aan. Ik heb het proefvermogen van Frank hoog zitten dus wanneer hij beweert tijdens die cursus het beste van Spanje te laten proeven dan hoef ik niet lang na te denken. Voor Vinologen in spé is deze cursus een absolute aanrader. Op de Wijnacademie wordt verspreid over verschillende lesdagen vooral Frankrijk breed uitgemeten maar Spanje moet het doen met een halve dag die dan ook nog eens wordt gedeeld met Portugal. Frank gaat dieper in op de theorie maar veel belangrijker: kosten noch moeite worden gespaard om de beste wijnen uit Spanje te laten proeven. De Vega Sicilia "Unico" om er maar eens een te noemen. Omdat het een try-out betrof zal er wellicht aan de indeling en lengte nog wat geschaafd gaan worden maar op de eerste dag proefden we Cava, Sherry en Spaans wit. Op de tweede dag het rood wat Spanje te bieden heeft met uitzondering van de gebieden Toro, Ribera del Duero en Rioja en op dag drie kwamen juist die gebieden aan bod plus er werd wat dieper ingegaan op de druif tempranillo in het bijzonder. De cursusnaam is in het Engels omdat Frank ook in het buitenland deze cursus wil aanbieden. Hou de diverse social media kanalen in de gaten wanneer je geïnteresseerd bent. Foto's van de etiketten van alle geproefde wijnen staan op mijn Facebook pagina.