26 juni 2016

Bodegas Cruz del Sur DO La Mancha Toma Sauvignon Blanc-Verdejo 2014

"Wat ze in Rueda kunnen, gaan wij in La Mancha ook eens proberen", moeten ze gedacht hebben. Geografisch ligt het niet zo heel erg ver van elkaar, klimatologisch is het echter een wereld van verschil. Eens kijken of de hitte van La Mancha ook in de wijn is te proeven. Alcohol is slechts 12%, dat vind ik al knap, geen hout, blendverhouding tussen sauvignon blanc en verdejo niet bekend. Vrij expressief in de neus, mineralig, grassig, licht ziltig, popcorn, maïs, zonnebloemolie. In de mond is het eigenlijk het licht ziltige dat als eerste opvalt, popcorn, maïs. Het frisse en fruitige ontbreekt. Ik hou d'r wel van maar ik vraag me af of de wijnmaker het zo heeft bedoeld. De voor sauvignon blanc karakteristieke buxusgeur en -smaak is minimaal aanwezig, iets licht grassigs heeft het, verder nog een hintje amandel. D'r zit een mini-zoetje in, de zuren blijven iets achter, hij is wat mollig. Toch heeft-ie voor mij wel wat, vooral dat ziltige maakt hem lekker. Goed te combineren met mosselen, ansjovis, sardientjes of oude harde kazen.