20 juni 2016

Bodegas Alodia DO Somontano Parraleta 2009

In mijn 'Quest for the Holy Grape' gelijk maar even een tweede voor mij nieuwe mono-cépage op rij. Vandaag de parraleta. Voornamelijk aangeplant in de DO Somontano, is daar echter in aantallen hectares teruggelopen van 22% naar slechts 0,2% in 2006. Verontrustend maar het schijnt dat gigant Viñas del Vero er heil in ziet om deze variant te willen bewaren voor het nageslacht (bron: Wine Grapes). Alcohol is 14%, veertien maanden rust in een mix van Amerikaans en Frans eikenhout. In de neus fris, rijp fruit, pruim, zure kers. In de mond vooral rood fruit, rijp, hoge zuren, minibittertje, tannines 3 uit 5, hout, sappig, kers, jeugdig maar niet jong, vanille, dropperig. Een mooi oogstjaar 2009, op dag twee en zelfs op dag drie geen aftakeling. Even lekker en fris als op de eerste dag en dat terwijl ik deze fles al in 2013 had gekocht. Uitstekend bewaard gebleven. Ik ben blij om te constateren dat de omstandigheden in mijn keldertje kennelijk goed zijn.