17 mei 2016

Château de la Maltroye AOC Chassagne-Montrachet Premier Cru Monopôle Clos du Château de la Maltroye 2008

De gouden medaille voor langste naam heeft-ie alvast binnen. Vorig jaar bij de Foire aux Vins van de Franse Carrefour gekocht voor bijna dertig euro. Dat lijkt wellicht stevig aan de prijs maar voor een goede Bourgogne is het 'peanuts'. Ik had er eigenlijk geen hoge verwachting van. Waarom toch gekocht? Tsja, voor hetzelfde geld heb je een juweeltje in handen en dan is die dertig euro goed besteed. Met Jan-Paul had ik onlangs nog een gesprek over Bordeaux en Bourgogne. Over het algemeen worden Bourgogne-wijnen als 'moeilijker' ervaren dan Bordeaux-wijnen. Ongetwijfeld door de lessen van Nicholas heb ik daar een andere kijk op. Nu pas begin ik de wijnen uit Bordeaux een beetje te 'begrijpen' maar Bourgogne geniet al jaren mijn voorkeur. Jan-Paul had het over het aardse karakter van Bourgogne en hoe hem dat al snel tegenstaat. Daar kon ik me niet in vinden. Juist het aardse, vaak truffel, met name in de afdronk, vind ik het meest lekkere van rode Bourgogne-wijnen. En nu naar dit exemplaar, 14 tot 18 maanden houtopvoeding, alcohol is 13%. In de neus aards, op dag twee al wat oxidatief. Ik bleef walsen, ik bleef m'n neus erin steken maar iets anders dan dat aardse bleef uit. Dan de smaak: aards en idem dito op dag twee ook alweer iets oxidatiefs. Fruit kwam er niet aan te pas. Ik kwam er zelfs niet meer aan toe om de overige factoren als zuurgraad, mondgevoel en smaakintensiteit op te schrijven. Bij zo'n exemplaar als dit kan ik me in de kritiek van Jan-Paul volledig vinden. Maar dit is niet zoals Bourgogne hoort te zijn en dus verre van exemplarisch. Overigens viel ik als een blok voor het heerlijk oubollige etiket.