24 maart 2016

Stormhoek WO Western Cape Chardonnay Viognier 2015

Deze wijn dronk ik onlangs bij vrienden voor het eerst. Op een feestje, 's avonds, vrij warm in de huiskamer stond daar deze wijn in een drie liter 'Bag In Box'. Het merk had ik al vaker gezien bij Albert Heijn op het één-na-onderste schap, in flesvorm moet hij €3,99 kosten. Ik bleef er altijd van weg. Die avond probeerde ik een glaasje, het viel me alles mee. Men dacht dat ik het uit beleefdheid zei maar ik beloofde eens een fles te kopen om te bespreken op Wijn-Blog. Zo gezegd, zo gedaan. Alcohol is 13,5%, een blend van chardonnay en viognier, verhouding onbekend, geen hout. "Serveer op kamertemperatuur" staat er ook nog eens op het achteretiket. Daar bedoelt men de kamertemperatuur van enkele eeuwen geleden mee toen er nog geen centrale verwarming was, zo'n 17 à 18 graden celsius. Grappig, zoiets zie je zelden op het etiket van een witte wijn, laat staan eentje uit de supermarkt. Mijn exemplaar had ik echter van tevoren wel gekoeld en flink koud werd hij ingeschonken. Licht strogeel in het glas met een groene gloed. Ondanks de lage temperatuur van de wijn was hij al behoorlijk aromatisch. Als eerste kwam mij de geur tegemoet van 'het aardappels schillen'. Niet de aardappels an sich, niet de schillen zelf maar de handeling 'aardappels schillen', het werkwoord. Vervolgens noteerde ik licht floraal, maïs, ei, witte peper, laos, citroengras, citrusfruit. Niet alles tegelijk, opeenvolgend, het één wat intenser dan het ander. Ik durf zo ver te gaan als te zeggen dat ik de neus behoorlijk complex vond, een hele aangename verrassing. In de mond kruidig, floraal, hoge zuren, klein bittertje, hintje vanille (wellicht toch een houttoevoeging?), droog, zacht, rond. Al opwarmend is er sprake van evolutie in zowel aroma als smaak. Zo ver als 18 graden zou ik toch niet willen gaan maar op zo'n 15 graden is-ie op z'n mooist. Onverwacht veel plezier voor je geld, aanrader!