27 maart 2016

M. Chapoutier AOC Châteauneuf-du-Pape Les Incontournables 2010

Paaszondag. Urbi et Orbi. Paaswijn... bestaat er zoiets als een paaswijn? De handel zal elke gelegenheid aangrijpen om ons consumenten te doen laten geloven dat er bij een speciale dag een speciale wijn hoort. In het geval van Pasen zou het om lichtvoetig wit gaan. Ik trek echter geen Paaswijn open maar een Pauswijn. Een Châteauneuf-du-Pape wel te verstaan van het gerenommeerde wijnhuis Chapoutier. Al eerder proefde ik van dit huis een Australische Shiraz, tot groot genoegen. Ik zag de flessen staan op de kopse kant bij de plaatselijke AH, scande de barcode en vond hem wat aan de prijzige kant. De dag erna hing het prijskaartje erbij... in de bonus en nu voor een bedrag dat ik acceptabel achtte. Alcohol is 14%, een blend van voornamelijk grenache noir, aangevuld met mourvèdre en syrah, fermentatie geschiedde in beton waarna een rustperiode volgde in zowel roestvrij staal als in demi-muids, eikenhouten vaten van 600 liter, van 15 tot 18 maanden. Een enorm lactische neus, Wicky, borstplaat, licht kruidig, rokerig, sigarettenas, rood fruit. In de mond een zoetje, rond, een zacht mondgevoel, hoge zuren, rokerig, sappig, een pepertje en een wat vurige en scherpe afdronk. Het fruit werd naar de achtergrond verdrongen ten faveure van de alcohol. Niet helemaal in balans daardoor en voor de rest vrij vlak, enkelvoudig. Ik had er veel meer van verwacht.