23 maart 2016

Les Volets IGP Haute Vallée de l'Aude Chardonnay 2014

Er stond zalm op het menu 's avonds. Daarbij had ik gewoon weer eens zin in een lekker vet geëikte Chardonnay. Twee had ik er nog op voorraad waarvan één Amerikaanse en de ander Frans. Ik koos voor de Franse. Op dat moment wist ik nog niet hoeveel hout deze wijn had gehad, het bleek slechts 20% dat vergist en gerijpt was in gebruikte vaten van Frans eikenhout, de overige 80% was vergist en gerijpt in roestvrij staal. Alcohol is 12,5%. Licht strogeel gekleurd in het glas. In de neus citroen, limoen, grassig, floraal, geen houttoon te ruiken. In de mond rond, hoge zuren, citroen, grassig, een klein bittertje, het hout nog niet te proeven. Helaas veel te strak voor bij de zalm, ik had beter de Amerikaanse kunnen nemen. Op dag twee echter was de wijn veel meer geopend. Het mooi gedoseerde hout subtiel maar veel duidelijker aanwezig nu. Overklotsen in een karaf, flink beluchten, ik schudde er vlak voor het inschenken nog even mee en zeker niet te koud serveren. Behalve bij enkele supermarkten ook verkrijgbaar bij Wine In Black.