06 maart 2016

Château Malviès-Guilhem AOP Malepère Cuvée Prestige 2012

Eerlijk gezegd had ik vooraf mijn bedenkingen bij deze wijn. Door de beheerders van een bed and breakfast aangeprezen bij de tables d'hôtes voor een prijs die twee keer zo hoog lag als in de Super-U, een Franse supermarkt waar ze deze wijn inkochten. Nou valt hun prijs op zich nog mee vergeleken met die in de Nederlandse Horeca waar men minstens een factor drie handhaaft. Ik mocht bij wijze van uitzondering mijn zelf gekochte wijn drinken, bring your own bottle had gelukkig ook hier zijn intrede gedaan. Toch was ik wel benieuwd hoe de wijn zou zijn en kocht er ook een fles van, uiteraard gewoon bij diezelfde supermarkt. De AOC Malepère ligt net ten westen van de stad Carcassonne en voor deze blend heeft men gebruik gemaakt van de typische Bordeauxdruiven: merlot, cabernet sauvignon en cabernet franc, alcohol is 14% maar liefst, acht maanden houtopvoeding in Frans eiken. Helder, diep donkerrood in het glas, intensiteit 3 uit 5. De neus begint veelbelovend, ingetogen houttonen, veel fruit, zowel rood als zwart, rabarber, zure kers, pruim, hintje walnoot, iets groens ook nog. In de aanzet een gematigd zoetje, hoge zuren, erg sappig, speekselopwekkend, vers rood fruit, kers, bessen, bramen, heel aangenaam klein bittertje, kruidig, redelijk intense smaak, goede balans. De aanprijzing was totaal terecht, dit is een zeer aimabele wijn! Helemaal voor die supermarktprijs natuurlijk. Alweer een aanrader, wel even daarvoor naar Frankrijk.