15 december 2015

Vino Budimir Single Vineyard Prokupac Boje 'Lila' 2009

Lang hoefde ik niet na te denken toen ik op de Facebookpagina van Esar Wijnen een post voorbij zag komen waarin de wijn van vandaag onder de aandacht werd gebracht. Een voor mij onbekend druivenras, de prokupac, uit een land dat nog niet in mijn lijstjes voorkwam, Servië, van een single vineyard en ook nog eens van stokken van honderd jaar en ouder. De totale productie betrof slechts 7500 flessen. Die moest ik proberen. Op het Wine Weekend stonden ze met een stand alwaar ik de wijn aanschafte. Alcohol is 12,5%, het eerste jaar mocht 25% in nieuwe en de rest in gebruikte barriques van Servisch eikenhout. Vervolgens mocht het geheel nog 3,5 jaar in grote Servisch eikenhouten foeders van 3000 en 5000 liter. Daarna werd de wijn ongefilterd gebotteld waarna nog een jaar flesrijping plaatsvond. Wanneer je dat leest begrijp je waarom sommige wijnen 'ietsje' duurder mogen zijn. Het idee dat ik vooraf had over de smaak van deze wijn werd bij de eerste slok meteen weggevaagd, in positieve zin. Ik verwachtte een 'Robert Parker-wijn' te gaan proeven maar dat viel gelukkig 100 procent mee. In het glas helder, felrood gekleurd, intensiteit 2 uit 5. In de neus licht aromatisch, aards, paddenstoelen, rood fruit, licht kruidig, kersen, ingetogen. Kruidig in de mond, licht hout, tabak, animaal, een lekker bittertje, mooie zuren, bessen, kers, aardbeitjes, een heel klein zoetje, smaakintensiteit 3 uit 5, middellange afdronk. Aards, vooral aards. Samengevat: lichtvoetige wijn, lieflijk rood fruit, aards. Gelijk maakte ik de vergelijking met een rode Bourgogne of een delicate Nebbiolo. Mijns inziens valt deze wijn in dezelfde categorie. Wijn voor de gevorderde en pure liefhebber. Geen wijn om achteloos achterover te slaan bij de doordeweekse gehaktbal. Hier ga je rustig voor zitten en stilletjes van genieten.