02 december 2015

Porto Quevedo Special Reserve Tawny

Onlangs woonde ik een Port-avond bij gepresenteerd door Niek Beute. Iets te impulsief "ja" gezegd want bijna alles van de theorie van die avond was me nog bijgebleven van de diverse vooropleidingen en van de Wijnacademie zelf. Ook tijdens m'n bezoek aan het Porthuis Quevedo in Portugal leerde ik veel. Gelukkig wist Niek me met nog enkele nieuwtjes te verrassen. Misschien niet helemaal nieuw maar voor mij de eerste keer dat ik ze bewust hoorde (of proefde). Om te beginnen proefde ik m'n eerste 'vintage' Port. Port uit één excellent oogstjaar, in dit geval 2001. Totaal anders dan wat ik ooit heb geproefd. Laurier en eucalyptus voerden de boventoon. Het tweede nieuwtje borduurt voort op die vintage. Een vintage Port is de enige Port die nog (positief) ontwikkelt op de fles. Hij wordt beter met de jaren, tot op zekere hoogte neem ik aan. Alle andere Port's worden gebotteld zoals ze zijn bedoeld. Het is de 'signature' van het Porthuis die je proeft. Jaren flesrijping brengt ze niets extra. Met andere woorden: kopen en drinken dus die hap! Kijkend in mijn voorraad-sheet weet ik wat me voorlopig nog te doen staat. Vandaag begin ik dan maar gelijk met een half flesje van Quevedo. Op die avond kwam hij ook voorbij, een instap-tawny werd hij genoemd. Achteraf snapte ik waarom. Alcohol is 19,5%, een blend van de gebruikelijke blauwe druivenrassen voor Port, minimaal zeven jaar op kleine houten vaten. Nog behoorlijk donker gekleurd voor tawny, intensiteit 3 uit 5, rood, licht getaand in de rand. Een "zware" neus: vijgen, melkchocolade, hazelnoot, krenten. Licht gekoeld, perfect op temperatuur, behoorlijk zoet maar niet dik, hoge zuren, licht noterig, klein bittertje, zoete kers, vijgen. Deze tawny staat nog behoorlijk dicht bij de ruby-stijl. Naar mijn smaak iets te fruitig en jong. Net te weinig diepgang, inderdaad een instap-tawny. Verkrijgbaar bij de grotere Jumbo.