16 november 2015

Faustino Rivero Ulecia DOCa Rioja Yellow Label Crianza 2012

Drie dagen doe ik over deze wijn. Bewust. De eerste twee dagen trek ik een vies gezicht: agressieve zuren, enorme bitters, harde hoeken. Ik heb de neiging de fles meteen door de gootsteen te gooien. Ik besluit te wachten tot een biodynamische 'fruitdag'. Allereerst klots ik de fles leeg in een karaf, misschien dat een hoop zuurstof al helpt. Of de duvel d'r mee speelt: op de fruitdag is hij inderdaad een stuk beter. Of het daaraan ligt of misschien aan de extra zuurstof weet ik natuurlijk niet. Het resultaat is in ieder geval dat de wijn een stuk toegankelijker is geworden. Alcohol is 13%, druivenrassen tempranillo 85%, garnacha 15%, 12 tot 14 maanden houtopvoeding in medium getoast Amerikaans eiken. Helder rood in het glas. Jonge neus, fris, bessen, op dag twee en drie komt er framboos bij, kers en perendrups. Op dag één en twee agressief hoge zuren, op dag drie zijn ze gewoon hoog, de enorme bitters van de eerste twee dagen zijn verdwenen op dag drie, de hoekigheid heeft plaatsgemaakt voor iets rondere vormen. Rood fruit, bessen, kers, hoge zuren, nog steeds geen makkelijke wegdrinker maar wel correct gemaakt. Ik denk dat een jaar in de kelder hem goed zal doen. Verkrijgbaar bij de Spar. En oh ja: zoek niet naar een "yellow label" want de kleur van het etiket is toch echt oranje!