13 september 2015

Jean Marc Speziale Vin de France 'Le Vin de Merde' rosé

Ooit reed ik 200 kilometer om van m'n vakantiebestemming om deze Vin de Merde te bemachtigen op de plek waar hij wordt geproduceerd en gebotteld. In het eerste oogstjaar (2008) bedroeg het totale aantal flessen slechts 5000 stuks, in 2010 zat men al op 100.000 flessen. Het succesverhaal gaat maar door, intussen staat de "schijtwijn" op de schappen van het grote Carrefour concern en ik spotte hem zelfs in een klein hoekje van een lokaal Frans tuincentrum. Wijnmaker Jean Marc Speziale heeft een commerciële klapper in handen met zijn gevatte antwoord op de algemene opinie over de wijnen uit de Languedoc-Roussillon. De wijngaarden liggen in het gebied rondom Gignac, ten westen van Montpellier. Hij voldoet aan geen enkele AOC regelgeving dus dat maakt hem een Vin de France. Verschillende druivenrassen worden gebruikt, de site vermeldt echter niet welke en ik vermoed dat het zelfs per oogstjaar kan wijzigen, alcohol is 12,5%, geen hout. Licht zalmroze van kleur. Geuren van peer en meloen. Even ben ik bang voor een mollige, zoete rosé maar dat valt mee. Het aanwezige zoetje is fruitig, voor de rest is de wijn droog, mooie hoge zuren, heel zacht, fluwelig zelfs, een lichte tongtinteling, een pepertje en wat droppig. Syrah zit er ongetwijfeld in, aannemelijk ook nog grenache noir, vermoedelijk nog wat carignan, mourvèdre en/of cinsault en het zou me niets verbazen wanneer er ook nog iets van merlot in zou zitten. Ik heb ze een mail gestuurd, hun antwoord zal ik in deze blog verwerken. Voor wat betreft de rosé: heel smakelijk, elegant, gastronomisch zelfs. Ik ben blij dat de regio Languedoc-Roussillon zich onder meer met deze schijtwijn kan revancheren.