10 september 2015

Château de Jau AOP Côtes du Roussillon Villages 2013

Ligt het aan het glas, de omgeving, mijn 'state of mind' of de wijnen die ik uitkies? Drie wijnen op rij, alle drie uit de Languedoc-Roussillon, alle drie van verschillende AOC's, echter het overheersende gevoel dat ze wel erg veel op elkaar lijken. Typiciteit of enige vorm van terroirexpressie haal ik er niet uit. Zit ik wellicht dan toch in de verkeerde prijsklasse te zoeken? Moet een fles wijn perse vijftien euro of meer kosten voor wat ik ervan verlang? Dan ben ik heel snel een arm man. De wijn van vandaag was met een prijs van slechts €3,90 bij de Carrefour dan ook de goedkoopste van alle in mijn vakantie aangeschafte wijnen en tot nu toe de minst smakelijke. Druivenrassen syrah, mourvèdre en grenache noir, geen hout, alcohol 13%. Helder in het glas, rood tot magenta, kleurintensiteit 3 uit 5. In de neus vers rood fruit, bessen, kersen. In de mond hele hoge zuren, nauwelijks tannines, vers rood fruit, bessen, kersen, beetje dropperig. De royaal aanwezige zuren zorgen helaas voor disbalans.