17 september 2015

Cazes AOP Collioure 'les Hauts de Paulilles' Vieilles Vignes 2012

Helaas, wederom een middelmatige wijn die niet voldoet aan mijn hooggespannen verwachtingen. De categorie "niks mis mee maar niet bijzonder" wordt op die manier wel een hele omvangrijke. Al snel was ik klaar met 'slechte' wijnen maar ik begin ook steeds meer een afkeer te ontwikkelen voor 'doorsnee' wijnen. Het mag technisch dan allemaal wel knap in elkaar zitten maar wijn mag van mij best een 'ziel' hebben, wat typiciteit en karakter tonen. Ik heb het een beetje gehad met dertien-in-een-dozijn-wijn. Ik vrees dat ik er nog een heleboel in m'n voorraad heb liggen maar ik wil er van af. Ik proef ze, ik beschrijf ze maar zie het meer als 'bladvulling' op m'n blog. Wanneer ik weer eens een uitzondering tegenkom zal ik het vooral niet nalaten daar lyrisch over te schrijven, je zult het vanzelf wel merken wanneer dat het geval is. Vandaag in ieder geval niet. Druivenrassen mourvèdre 65%, syrah 30% en grenache noir 5%, alcohol is 13,5%, geen hout. Felrood in het glas, intensiteit 2 uit 5. Kruidig in de neus, rood fruit, bessen. In de mond hoge zuren, rood fruit, bessen. Lage smaakintensiteit, vlak, simpel en technisch helemaal correct. Zo fout.