19 augustus 2015

Quinta das Tapias DO Monterrei Treixadura 2012

Pontificaal "Treixadura" staat er op het etiket, de naam die men bezigt in het Spaanse Galicië, elders heet deze druif trajadura. Ik hoopte weer een voor mij nieuwe mono-cépage in handen te hebben, even speuren op het internet leert me dat hij er voor 80% in zit, de rest is aangevuld met de godello. Een blend dus. Geen houtopvoeding, alcohol is 13%. In het glas redelijk intens strogeel van kleur. In de neus wat zonnebloemolie, mango, licht kruidig. In de mond een kleine tongtinteling, goede zuren, een mooi bittertje, droog, kruidig, licht ziltig, zonnebloemolie, rond, sappig, rijp. Vanuit de koeling even tot zo'n vijftien graden laten opwarmen in het glas dan is-ie wat mij betreft het lekkerst. Ik hou persoonlijk wel wat van iets oudere witte wijnen maar voor wat meer fris- en fruitigheid zul je hem niet zo lang moeten bewaren als dat ik dat heb gedaan.