11 augustus 2015

Ellis Bay South Eastern Australia Reserve Shiraz 2014

Syrah van down under, dan staat er shiraz op het etiket. Vaak heel toegankelijk, zacht, volrijp zwart fruit. Volgens mij heb ik een nieuwe variant te pakken. Ik proefde al eens eerder de wijnen van bijvoorbeeld d'Arenberg, heel anders qua stijl. Met deze Ellis Bay doet men een gooi in die richting. Alcohol is 13,5%, geen vermelding van houtopvoeding. In het glas diep donkerrood tot paars, kleurintensiteit 4 uit 5. Heel erg geurig, kruidig, rood fruit, kersen. In de mond zacht, rond, een minizoetje, hele hoge zuren, een klein bittertje in de brede afdronk, mondvullend, rood fruit, kruidig, tijm, rokerig en ver achterin de keel nog een hintje vanille-merg. Hoogstwaarschijnlijk een toevoeging in de vorm van een theebuiltje met snippers Amerikaans eikenhout in de tank gehangen. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er misschien is aangezuurd, het is net iets té. Ik moet wel zeggen dat de adaptatie van deze smaakstijl vrij snel gaat, "it grows on you" en dat al bij het tweede glas. Iets totaal anders dan de benchmark voor Syrah-wijnen: het noordelijk Rhône-gebied. Côte-Rôtie, Hermitage, Cornas, om er maar een paar te noemen maar ook voor deze stijl is nog wel een plaats. Verkrijgbaar bij de Dirck III.