27 augustus 2015

Domäne Wachau Neuburger 2012

Blij dat ik weer een voor mij nieuwe druif kan proeven, minder blij met het moment van openen. Van mooie fruittonen was geen sprake maar of dat nu komt doordat ik hem weer 'ns te lang heb laten liggen of omdat ze er gewoon niet in zitten is onbekend voor me. Ook lees ik in de 'druifbijbel' Wine Grapes dat de betere exemplaren best goed kunnen ouderen en ze dan wat noterigs krijgen. Zou ik hem dan misschien te vroeg geopend hebben? Hoe dan ook, vooralsnog blijft de neuburger een mysterie voor me. In een blindproeverij zou ik hem er niet uit halen, daarvoor toont hij mij te weinig unieke kenmerken. Helder licht strogeel met een groene gloed. Geuren van peer en meloen, niet intens. Een aangenaam bittertje, een tongtinteling, smaken van peer en limoen. Hij houdt zich erg op de vlakte. Alcohol is 12,5%, geen hout. Verkrijgbaar bij de Hema.