24 juli 2015

Vinhos Oscar Quevedo DOC Douro Oscar's tinto 2010

Twee jaar geleden alweer kocht ik deze wijn bij de Jumbo Foodmarkt in Breda. Even daarvoor had ik hem al geproefd en nog wat jong bevonden, ik nam me voor deze fles enkele jaren extra rust te gunnen. Vandaag trek ik hem open op de dag dat Oscar Quevedo zijn verjaardag viert. Een blend van de druivenrassen touriga nacional 60% en tinta roriz 40%, deze laatste beter bekend als tempranillo, alcohol is 13%, geen houtopvoeding. In het glas helder, diep donkerrood, paars in de rand, kleurintensiteit 3 uit 5. Een frisse, roodfruitige neus, ook wat zwart fruit, licht animaal, een stalletje. In de mond droog, hoge zuren, lekker bittertje, een volle, ronde smaak van zowel rood als zwart fruit, smaakintensiteit 3 uit 5, mooie lengte in de afdronk. Mag best nog een aantal jaartjes langer blijven liggen. Oscar: muitos parabéns!