10 juli 2015

Marqués de la Concordia Hacienda Zorita DO Rueda Vega de la Reina Verdejo 2014

Verdejo uit Rueda, daar waar de meeste Verdejo's vandaan komen, de betere althans. Een alcoholpercentage van 13%, geen hout. In het glas heel licht goud-geel met een klein groen zweempje. Tropisch fruit in de neus, perzik maar ook peer, meloen en groene appel, gemiddelde geurintensiteit. Een fruitig zoetje in de aanzet maar wel droog, mooi hoge zuren, licht tongtintelend, beetje grassig, perzik, peer, meloen, verre van mollig, strak. Lekker. Op zich een Verdejo als vele andere. Het aparte zit 'm in de wijn-spijs combinatie. Op m'n trip naar Hacienda Zorita proefde ik hem in combinatie met een harde "Churra" schapenkaas van rauwe melk, de Queso de Dehesa Reserva. Ik spreek van een 1+1=3 combinatie met betrekking tot wijn-spijs wanneer zowel de wijn als de spijs elkaars smaken versterken, iets dat maar weinig voorkomt. Veel vaker zie je de 1+1=2 combinatie, zowel wijn als spijs laten elkaar in waarde, ze blijven beide overeind maar daar heb je het dan ook mee gehad. Er gebeurt niets spannends of opmerkelijks. Op Hacienda Zorita maakte ik echter de 1+1=1 combinatie mee, wijn en spijs versmelten als het ware, ze worden een geheel. Dat wilde ik ook anderen wel eens laten meemaken. De wijn, het moest van mij perse dezelfde zijn, kwam met een omweg via Zwitserland uit Spanje zelf, hij is in Nederland (nog?) niet te koop.


De kaas is in Nederland slechts op één locatie te koop: bij Betty Koster van l'Amuse, door velen beschouwd als beste kaaswinkel van Nederland en staat in de top 10 van beste kaasspeciaalzaken in Europa! Daarvoor reed ik naar IJmuiden. Ze heeft ook een zaak in Amsterdam maar voor deze speciale kaas moet je dan van tevoren bellen om hem over te laten komen, in IJmuiden ligt-ie op voorraad. Ik was wel bezorgd of de combinatie hier, in Nederland, hetzelfde zou overkomen als daar, in Spanje. Psychologische aspecten spelen natuurlijk ook een grote rol, net zoals een bepaalde wijn op je vakantiebestemming altijd veel beter smaakt dan diezelfde wijn maar dan weer thuis. Het oogstjaar van de wijn was anders, in Spanje proefde ik de 2013, nu de 2014. Is de kaas wel onder de juiste omstandigheden bewaard en even vers? Smaakt de kaas misschien wel net zo lekker met iedere andere Verdejo die je hier in Nederland gewoon van de schappen plukt? Kortom, hemel en aarde werden bewogen voor een experiment waarvan ik de uitkomst niet kon voorspellen en dat in één keer moest slagen. Dat lukte. Pfjieuw! (het spreekwoordelijke zweet van m'n voorhoofd vegend). Het 1+1=1 moment was er weer. Experiment geslaagd. Heerlijke kaas, heerlijke wijn, sublieme combinatie.